Wednesday, August 10, 2011

Persiapan sebelum bertunang

YES! I am already engaged. So, aku tau la sedikit sebanyak persiapan untuk bertunang nih yg aku nak kongsi dgn korang2 yg merancang nk bertunang. Okay kt bawah nih aku senaraikan perkara2 yang perlu diambilkira dan budget yg terlibat dalam pertunangan.

1) Baju tunang

Baju tunang xpelu glam2 pun tak pe, asal sweet. Seboleh2nya pilihla warna baju yg sweet/lembut utk majlis nih (soft pink, biu, purple, putih, cream). Elakkan warna hitam coz warna hitam melambangkan darkness n takut bawa nasib tak baik kpd pertuangan twrsebut, tpi kalo nk pakai gak hantam je if korang tak percaya dengan benda karut2 nih (aku percaya sih). BUDGET: RM 150 – RM 300

2) Makeup & Hair do

Dalam majlis nih, ade org yg makeup simple2, ade yg grand sampai pegi kedai untuk makeup. DAHSYAT! Tpi bergantung kehendak masing2. Aku mintak kwn aku tlg makeupkan je. Kt bwh aku attached gambar aku setelah di makeup, not bad la. N bagi yg tak pakai tudung, lagi molek kalo sekurang2nya pakai selendang, n if pakai tudung lebih manis ;) BUDGET: RM 50 – RM 100

3) Mini Pelamin

Ewah2, org sekarang…kemain lagi kn…orang dulu2 sarung cincin kt bilik je sekarang ada mini pelamin bagai (cakap org aku yg lebih!). aku ade surf jugak harga mini pelamin, dlm RM 300 – RM 500 (bergantung tempat & jenis). But, coz aku nih over excited nk bertunang, aku buat je sendiri. Budget beli barang2 mini pelamin termasuk carpet, bantal, kain utk buat pelamin, pasu bunga n bunga dlm RM 290 ringgit la. So, BUDGET: RM 250 – RM 500.

4) Hantaran

Hantaran berupa makanan sepertu buah, kek, cupcakes, manisan, chocolate, kuih tradisional, sirih junjung (pihak laki je yg bawak), biskut and yg penting sepasang baju (nih actually untuk dipakai tyme nikah). Kwn aku bgi petua, untuk buah Nampak kilat, letak sedikit MINYAK MASAK. Tpi kwn aku nih pg apply berlapis2 minyak masak kt buah hantaran aku. Korang tengok la sendiri. Da mcm bole goreng ikan da atas buah hantaran aku. BUDGET : RM 200- RM 500 (termasuk dekorasi)

5) Cincin

Ade orang masih kekalkan tradisi merisik, ade yg da skip tradisi nih. Aku plak, merisik n bertunang buat hari yg sama since kampong aku n kampung my tunang jauh (kedah-pahang). Cincin risik selalunye cincin belah rotan n cincin tunang selalunye cincin diamond (ade gak yg gune cincin batu zicronia), asal cincin berbatu da sesuai untuk pertunangan. BUDGET: bergantung pilihan.

cincin tunang n merisik. sorry gamba xbrape clear =)
**YG PENTING JGN SALAH SARUNG CINCIN, CINCIN RISIK D JARI MANIS SEBELAH KANAN WHILE CINCIN TUNANG PERLU DISARUNG D JARI MANIS SEBELAH KIRI.

6) Kenduri untuk majlis pertunangan

Kenduri nih buat kecik2 cukup la, xpayah besar2.  Tpi ikut kemampuan la, if rasa cam adik beradik sepupu tiri besan pn da dekat seratus orang, campo jiran2 yg kepoh2 lagi, itik gembo2 lagi…haaa…kn patut panggil ramapi2? Kalo taka de plak yg terasa kang…tak gitu? BUDGET: MINIMUM RM 500.

7) wakil untuk perbincangan

Kalo ikut tradisi, ibu bapa pihak lelaki n perempuan seboleh2nya tak berbincang sendiri, tetapi guna wakil. Nih petua org dulu2 kalo tak salah aku untuk elakkan mengaibkan ibu bapa mana2 pihak jika perbincangan tak berjalan lancar.

No comments:

Post a Comment